На часовима грађанског васпитања гимназијалци 4. разреда имају област посвећену медијској писмености, и то је, засада, једини предмет у чијем се програму званично нашла медијска писменост. То не бисмо ни знали да нисмо у оквиру пројекта интервјуисали и наставницу грађанског, психолога Јасну Лукић.
Ако нема много медијске писмености, има права о обавеза. Тога имамо код савременог детета, већ чим се роди, па је право чудо како су после деценије званичног проучавања права и обавеза од 1. разреда основне, гимназијалци успели да их помешају. Не сви, и не тако страшно, али се ипак назире смеша.
На часу грађанског у радионици коју је водила наст. Јасна Лукић, искристалисали су се одговори о томе која су то права ученика, углавном она која су им ускраћена или су фалична, и шта су њихове обавезе, по властитом осећању дужности. Права су и именована правима, а новина је била то што је од ученика тражено, у складу са књигом „Из школе“ и сличном појавом код пољских гимназијалаца, да своје обавезе изнесу у виду заклетве: кратко и снажно и само оно најбитније. Такав налог иазазвао је отпор код неких ученика јер заклетву сматрају много битним и свечаним чином, а школу не виде као место које то заслужује. С друге стране, има ученика који су заклетву свели на баналне изјаве и ефемерне појаве у школском животу. А има и оних који су своје право само преформисали у заклетву. Право замешатељство!
Ево тог замешатељства:
ЗАКЛИЊЕМ СЕ… |
да ћу поштовати све особе у овој школи |
да ћу бити вредан и радан |
да ћу пазити на хигијену |
да нећу уништавати школску имовину |
да нећу правити никакве глупости на екскурзији |
да ћу учити |
да ћу бити културна и таква остати |
да ћу се борити за што бољи просек како бих уписала факултет који желим |
да ћу се укључивати у што више активности како бих што више допринела себи |
да ћу пазити на часу |
да нећу правити разлику међу ученицима |
Бићу спреман за сваки час. |
Помагаћу другима. |
Редовно ћу долазити у школу. |
Имамо обавезе и као дежурни ученици. |
нећемо користити ружне речи на часу, дизати тон на професоре и друштво и бити груби |
да нећемо бежати са часова када су контролни. |
да прођем разред без поправног. |
да активно учествујем на часу. |
да будемо мирни на часу и створимо професору атмосферу погодну за рад |
Водићемо рачуна о чистићи, нећемо бацати смеће ван канте за отпатке и папире по учионицама и ходницама. |
Имаћу обзира према спремачицама. |
Заклињем се да ћу имати одговоран однос према раду и према градиву, нећу омаловажавати нечија предавања и предмет, то је само нечији посао. |
Бићемо мање агресивни. |
Нећу злоупотребљавати пуштање са часова. |
Заклињем се на сарадњу. |
Обећавам осталим ученицама да нећу загађивати ваздух (пушити и бацати опушке по дворишту), као ни своју околину. |
Заклињем се да ћу мање спавати и више слушати на часу |
Нећу бежати са часова користећи изговор да ми је каснио аутобус. |
Обавеза је да поштујемо правила, а она су ту да се крше. Тако је занимљивије. |
Кунем се да ћу дубити на глави само да одем на екскурзију, поштоваћу и ученике и професоре и пристојно се понашати |
Стварно мрзим да учим. Нећу да се заклињем, па да умрем. Ал’ево обећавам да ћу да се трудим и ја, ако и профе одлуче да се труде. Па ваљда је и мени у циљу да направим нешто корисно. |
Немам коме да се заклињем. Свесна сам својих обавеза, учествујем у школским активностима (и више него што треба), али то нико не цени… Не тражим никакве протекције због тога, већ једноставно не желим да се заклињем ником, јер нико неће обратити пажњу на то, као и на овај коментар |
НЕМАМ НА ЧЕМУ ДА СЕ ЗАХВАЛИМ, А ПОГОТОВУ НЕМАМ КОМЕ И ЗАШТО ДА СЕ ЗАКЛИЊЕМ |
Изјаве средњошколаца су и више него занимљиве! Итекако су вредне пажње, по мом мишљењу.
Када би било могућности за неку сличну активност у свим школама, верујем да би већина изјава била иста и у основним и у средњим школама.
Утисак ми је да смо сви у зачараном кругу. Наставници криве ученике, ученице криве наставнике!
Поставља се питање да ли је одговорност само на нама.
Идем на веронауку, а не на грађанско, па не знам шта је било на радионици из грађанског. тачно препознајем владајућа мишљења мојих другара. Хоће да их схвате озбиљно, а сами ништа озбиљно не схватају.