Стрип

И филм, и сликарство и књижевност

Стрип је настао је у време настанка филма и дуго излазио као део новина. Касније се осамосталио па излази периодично, у наставцима и серијама или као књига, али и даље је део неких новина. Са филмом га не веже само време настанка, него и технике и средства изражавања, будући да је стварање илузије покрета један од главних задатака стрипа. Због развијене приче и цртежа, стрип има додирних тачака са сликарством и књижевношћу. Има аутора који стрип, када је квалитетан, сматрају посебном уметношћу, баш као и филм. Много шта код стрипа је редуковано у односу на уметности са којима се доводи у везу: нити се може створити илузија покрета каква је могућа у филму, нити се може развити богата прича као у књижевности, нити су цртежи истинска уметност, ма колико требало вештине за њих. Та редукција изражајних средстава код стрипа његова је специфичност. То, међутим, не спречава ауторе стрипа да не покушају у стрип да претворе класична дела светске књижевности, култне филмове, па и житија светих. У том случају не можемо говорити о манипулацији јер циљ стрипа није да донесе редуковану верзију књиге или филма, него ауторску слику тог дела и подстакне и читаоца да на свој начин доживи исто дело. Стрип нема претензија да даје целовиту или темељну слику света, он почива на гегу и фрагменту и намерно  помереној визури света. Због редукованог израза (није ни литература, ни сликарство, ни филм, а опет је све помало), оставља могућност дописивања читалаца. Практично, код стрипа имамо три слоја: први, видљиви слој представља слика и реч, други је ауторово сновиђење које избија из комбинације слике и речи, а трећи слој је метапростор читаоца, који има властити доживљај значења кадра или секвенце стрипа.

Захтева посебан сензибилитет

За разлику од општеприхваћене књиге, периодике, иако и сам део штампаних медија, стрип има узак круг поклоника. Готово да можемо говорити о специфичном сензибилитету људи који стрип воле. То су данас, махом, млади људи и деца, мада, када је настао био је намењен искључиво одраслима. Љубитељи стрипа у стању су да преврну сва средства информисања, потегну лична познанства и све канале не би ли дошли до неког старог броја серије у којој им недостаје примерак. Цене таквих раритета на тржишту знају бити врло високе.

Због уског круга људи који су љубитељи стрипа, као и због редукованог израза, сведене су и могућности манипулације стрипом. Она се односи, готово искључиво, на стрипове врло сумњивог квалитета, јер утичу на формирање лошег укуса код младих, јер знају бити препуни јефтиних трикова, тривијалних тема, а читају се уместо књиге.

Баш због сведености израза, стрип захтева велико умеће аутора, најпре сликарско. На мапи доле пронаћи ћете које су то технике и средства изражавања у стрипу, његове сличности са другим уметностима, основне податке из историјата и жанровског развоја. Отворите ресурс у концепту „По чему је за тебе стрип добар или лош“ и дискутујте о задатку у њему.

Мапу можете отворити овде, а ресурсе у мапи отварате кликом на иконицу у концепту, па на натпис испод иконице. Ако више волиш филм да би сазнао више о стрипу, погледај га:

ЗАДАЦИ  И  ТЕЗЕ  ЗА  ДИСКУСИЈУ – за све ученике

  1. Сензибилитет можемо дефинисати као осећај и однегован нерв за одређену врсту појавности и садржаја. Кад је реч о медијима, можемо говорити о томе да нечијем сензибилитету одговара књига, нечијем медији који се заснивају на визуелном примању садржаја. Не ради се о томе да нам се само неки медиј свиђа, боље га познајемо или више користимо, него да он одговара  нашем склопу личности. Већ смо рекли да стрип захтева посебан сензибилитет. Покушајте профилисати људе који су поклоници стрипова. Млади би рекли – какви су то ликови који много воле стрипове?
  2. У вежби у мапи под називом по чему је за тебе стрип добар или лош, имате приказане одломке кадрове три тематска жанра стрипа. Покушајте одредити тематски жанр и определите се који од њих највише одговара вашем сензибилитету и зашто.
  3. Погледајте типологију хероја стрипа у мапи и изнесите своје мишљење који од типова хероја има изгледа да буде гарант да се стрип тематски и поруком приближава уметности – и то сатири.
  4. Сазнао си да је стрип најсличнији филму по неким својим изражајним средствима, па је тако и за стрип кадар врло битан. Покушај да одредиш врсту кадра на стрип-сличицама обележеним бројевима:

odredi kadrove

6 responses

  1. Мом сензибилитету не одговара стрип. Не бих волела да неко схвати као етикетирање, али ћу покушати да опишем сензибилитет оних који воле стрип. Њихов однос према стварности је помало чудан. Живот гледају као филм, у корацима или секвенцама. Чини се да су изнад живота и све их то забавља. Мислим да су врло често духовоти и критични људи, али некако по страни, не учествују у животу.

    1. Не плаши се етикетирања, питање је било подстицај за уопштавање и изношење својих представа. Представе могу бити и предубеђења и погрешне, зашто да не. Етикетирањем се може назвати тек кад неком конкретном „залепиш“ неки атрибут, обично непожељан.
      Ко је био на отварању изложбе стрипа и карикатуре и слушао Сибина Славковића, чувеног ислустратора и стрип-цртача, могао је чути једно виђење и његову представу о љубитељима стрипа. Он је, наиме, рекао да је од стрипа неодвојив рокенрол, да је то исти сензибилитет побубе против уобичајеног и против естаблишмента.

  2. Ја не читам стрипове и нисам неки фан. Једини стрипови које сам прочитала били су они на страницама дечијих новина, у почетку они о Паја Патку и дружини, а касније и у Политикином забавнику неки мало озбиљнији.
    Слажем се са Смиљаном у процени људи који читају стрипове. На сличан начин бих их и ја описала.

  3. 2. У мапи су понуђене 3 врсте стрипа с тематиком:
    1.о херојима
    2. страве и ужаса
    3. туристичком – упознавање града путем стрипа
    Мени се највише свидео овај 3. из разлога што волим читати о градовима, природи, лепотама. Суперхероји и хорор су досадни и не пружају никакво сазнање.

    1. Како не пружају никакво сазнање, на који начин то мислиш?

  4. Мој брат стално купује стрипове где су главни јунаци Шиља и Мики, тако да сам поред њега и ја почела да их читам.

Оставите одговор на Смиљана Живолић Одустани од одговора